Вівторок
29.07.2025
02:44
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт вчителя біології
Забари Альони Сергіївни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог файлів »
Меню сайту

Класний керівник

Категорії розділу
Нормативна база [11]
Розробки уроків [1]
Виховні заходи [14]
Презентації [3]
Дидактичний матеріал [1]
Поради батькам [7]
Інформація для учнів [4]
Життя класу [4]
Цікавинки [24]
Природознавство 5 клас [14]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Файли » Природознавство 5 клас

Урок № 8
24.10.2016, 14:35

Урок № 8

 

Тема: Речовини. Фізичні властивості речовин.

 

Мета: навчальна: сформувати поняття «речовина», уявлення про властивості речовин, пояснити учням різноманітність стану речовин, умови за яких відбуваються зміни агрегатного стану;  

розвиваюча: розвивати критичне мислення, формувати науковий світогляд про найпоширеніші в природі речовини, розвивати абстрактне мислення про властивості різних речовин, допитливість, спостережливість;  

виховна: виховувати повагу до набутих людством знань, умінь, взаємодопомогу, вміння працювати в колективі.

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Природа існувала завжди. Вона вічна: завжди була і завжди буде. Нас оточують природні тіла та дуже багато речей, предметів, які зробила людина завдяки праці та розуму. У них багато спільного, не тільки за певними характеристиками, а й за властивостями.

Мета наук про природу — відкривати, вивчати та використовувати довкілля для потреб людини. Сьогодні ми для себе відкриємо знання про властивості того, з чого створене наше довкілля.

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПІРНИХ ЗНАНЬ

Усна бесіда:

1. Що називають тілами? 

2.  Які ви знаєте характеристики тіл?

3. Якими приладами можна виміряти тіла?

4. Які є одиниці вимірювання тіл?

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Як ви вже знаєте, тіл існує дуже багато і вони різняться між собою. Вони відрізняються за формою, розмірами, масою тощо.

·        А чиє в них щось спільне?

Наведіть приклади різних тіл, які виготовлені з заліза, скла, пластмаси або дерева. Отже, спільною ознакою всіх тіл є те, що вони складаються з речовин.

Вивчаючи природознавство, ми спрощено називатимемо речовиною те, з чого складаються тіла. Усе, що існує в природі, — живе і неживе — складається з речовин. Отже, різні речі, які лежать у вас на парті, називаються тілами, а складаються вони з речовин.

Зрозуміло, що з однієї і тієї самої речовини можуть складатися різні тіла і навпаки — однакові за своєю суттю тіла можна створити з різних речовин.

Речовин надзвичайно багато і вони різноманітні. Ми живемо у світі речовин, наш організм також складається з багатьох речовин.

Речовина — це те, із чого створене фізичне тіло.

Залізо, вода, сіль, повітря тощо — це речовини.

Вода — речовина, краплина води — це фізичне тіло, алюміній — речовина, алюмінієва ложка — фізичне тіло.

Будь-яке фізичне тіло має форму і займає певний об'єм.

 

·        Які тіла можна виготовити з дерева або з пластмаси?

·        Назвіть схожі тіла, які виготовлені з різних речовин. (Підвіконня може бути дерев'яним і металопластиковим.)

 

Ми бачимо, що речовини можуть бути як природними, так і штучними, або синтетичними.

Як тіла мають свої відмітні характеристики, так і речовини відрізняються одна від одної.

Речовина має агрегатний стан та фізичні властивості:

колір, блиск, запах, густину, текучість, певну температуру кипіння та температуру плавлення, температуру затвердіння.

Речовина може перебувати в трьох агрегатних станах:

1)    Твердому (не текучі, мають певну форму та об’єм) ,

2)    Рідкому (текучі, мають об’єм, не мають власної форми),

3)    Газоподібному (не мають власної форми і не зберігають об’єм).

Пригадайте газовані напої в пластикових пляшках. Газ, що в них міститься, називається вуглекислим газом. За цих умов його агрегатний стан — газоподібний. Якщо такий газ сильно охолодити, він перетвориться на рідину, а потім на тверде тіло.

Твердий вуглекислий газ називають «сухим льодом» і використовують, наприклад, при виготовленні морозива, охолодженні та зберіганні харчових продуктів.

В атмосфері Землі кисень перебуває в газоподібному стані. Але він може бути також у рідкому чи твердому агрегатному стані. Щоб мати рідкий кисень на заводах в спеціальних установках, його охолоджують до температури 183 °С.

 

Речовини

Агрегатний стан при температурі, ͦ С

Рідкий

Твердий

Газоподібний

Вода

0 – 100

нижче   0

більше   100

Кисень

– 183…– 218,8

нижче   – 218,8

більше   – 183

Вуглекислий газ

31… – 56,6

нижче  – 56,5 

більше   31

 

Нам відома з дитинства вода. Добре зрозумілі поняття сніг, крига, сніжинка, крапля роси, град.

Виявляється, що всі вони такі різні на вигляд, утворені з однієї речовини — води, яка за різних температур буде рідкою або твердою.

З речовини, яка називається алюмінієм, виготовлено багато тіл, якими ми користуємось удома, а саме: посуд, ємкості для зберігання, фольга для запікання, обгортки від цукерок, шоколадних плиток.

Літаки теж роблять з алюмінію. Чоботи, м'яч, шина, гумка — це тіла, а гума — речовина, з якої вони зроблені.  З однієї речовини можуть утворюватися різні тіла. Тому тіл існує більше, ніж речовин.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

·        Від чого залежить агрегатний стан речовини?

·       Назвіть схожі тіла, які виготовлені з різних речовин.

·        Складіть схему  властивостивостей льоду, пари і води.

 

VI. Підсумок уроку. 

- Тілами називають предмети, що нас оточують (природні та зроблені людиною).

- Те, з чого створене тіло, називають речовиною.

- Речовина може перебувати в трьох агрегатних станах: рідкому, твердому і газоподібному.

- Речовини визначаються за певними властивостями: кольором, блиском, запахом, прозорістю тощо.

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати  §7 ст. 29–34.

Заповнити таблицю 3, ст. 33

Категорія: Природознавство 5 клас | Додав: Вчитель
Переглядів: 551 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Годинник

Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Вхід на сайт

Друзі сайту
  • Сайт Кременчуцької ЗОШ №19
  • Кременчуцький НМЦ
  • ПОІППО
  • Директор Вільшанської ЗШ
  • Вільшанська ЗШ І-ІІ ступенів
  • Лубенська спецшкола-інтернат
  • Управління освіти Кременчука