Урок № 13
Тема: Способи розділення сумішей.
Мета: навчальна: сформувати уявлення про різницю між чистими речовинами та сумішами, показати приклади чистих речовин і сумішей;
розвивальна: розвивати уявлення про різноманітність речовинного складу природи, розвивати критичне та логічне мислення, спостережливість;
виховна: виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги.
Тип уроку: вивчення й закріплення нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Самостійна робота по карточкам
1. За допомогою яких ознак характеризуємо тіла?
2. Тіло складається з…
3. Назвіть властивості речовин.
4. З яких частинок складаються молекули?
5. В якому агрегатному стані молекули розташовані найближче одна до одної?
6. Від чого залежить швидкість руху молекул?
7. Коли молекули рухаються хаотично та найшвидше?
8. Дифузія це – …
9. Що таке хімічний символ?
10. На які групи поділяються речовини?
11. Чисті речовини це – …
12. Суміші це – …
ВІДПОВІДІ:
1. Форма, розміри (довжина, ширина, висота), маса, об′єм.
2. Речовин.
3. Колір, блиск, прозорість, запах, текучість.
4. Атоми.
5. В твердому.
6. Від агрегатного стану та температури.
7. В газоподібному стані.
8. Взаємне поширення частинок однієї речовини між іншими.
9. Це позначення на письмі хімічного елемента.
10. Прості та складні; органічні та неорганічні.
11. Речовини, що складаються з однієї речовини і характеризуються постійними властивостями.
12. Це дві та більше речовин, змішані між собою.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Способи розділення сумішей
Кожна речовина у складі суміші зберігає свої властивості.
Розділення суміші — це виділення з неї чистих речовин. Це дає змогу розділяти суміші на окремі речовини.
Найпростішими способами розділення сумішей є відстоювання, фільтрування та випаровування.
* Відстоювання – внаслідок відстоювання компоненти суміші розшаровуються, тому їх легко розділяти.
* Фільтрування – це спосіб розділення суміші шляхом пропускання її через фільтри, що здатні затримувати частинки одного з її компонентів.
* Випаровування – це видалення при нагріванні рідкого компонента суміші.
Цими методами люди навчились розділяти різні речовини дуже давно. На практичному занятті ми з вами разом проведемо розділення сумішей. Щоб розділити суміш, необхідно знати властивості речовин у її складі.
Використання сумішей
Людина широко використовує суміші у повсякденному житті. Зокрема, для ремонту приміщень готують суміш цементу і піску.
У виробництві скла використовують суміш піску, соди та крейди.
Пігулки є сумішшю речовини, що лікує, та речовини-наповнювача, здебільшого крохмалю.
Напій чай – це суміш, виготовлена з води, цукру та речовин, що надійшли у воду з листків чи гранул чаю в результаті його заварювання.
До речі, суп чи компот – це також суміші.
Прийом «Доповни речення» (усна бесіда)
1. Чиста речовина — це (речовина, що не містить домішок інших речовин).
2. Суміші містять (кілька) чистих (речовин).
3. У суміші їх називають всі речовини називають (компонентами).
4. У складі (суміші) речовини (зберігають) свої властивості.
5. Існують суміші та (штучні), які створила людина.
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Розташуйте в правильній послідовності схему:
Молекула, речовина, тіло, атом.
2. Випишіть в одну колонку прості речовини, а в іншу складні.
Кисень – О2, Вода – Н2О, Водень – Н 2, Азот – N2, Вуглекислий газ – СО2, Метан – СН 4, Озон – О3, Сульфатна кислота – Н2SО4, Алмаз – С, Залізо – Fe, Соляна кислота – НCІ
3. Охарактеризуйте речовину C6H8O7 (лимонна кислота):
· Проста чи складна речовина?
· З скількох атомів хімічний елементів складається?
4. Учні самостійно формулюють висновки уроку.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати § 12.
Принести на практичне заняття: чай, цукор, крейду, сіль, тирсу, дрібні скріпки, магніт, фільтрувальний папір або щільний матеріал із тканини, палички для перемішування, ножиці.
|